sas

sunnuntai 23. helmikuuta 2014

Junamatka Eurooppaan 5/5

Michael Portillon viimeinen osuus Euroopan junamatkasta alkaa Amsterdamista, joka on jo 1900- luvun alusssa ollut talouskeskus ja läpikulkupaikka, jossa etelästä haettu tavara jakautui kulkemaan itään, länteen ja pohjoiseen. Tuon ajan nähtävyyksiä Amstrdamissa on vielä jäljellä; kanavat, kanava- ajelut, puistomaisemat, vanhat rakennukset (joissa asusteli hyvinkin varakkaita kauppiaita), matalat sillat ja ammattitaitoiset käsityöläiset. Käsityöammattina Timantinhionta kuulosti hyvin mielenkiintoiselta ja Michael käykin tutustumassa maailman suurimman timantin tarinaan.

Haagin loistokkaassa kaupungissa käydään katsomassa 1913 käyttöön otettua rauhanpalatsia ja tutustutaan sen historiaan, arkistoihin, sekä Carnegie- sukuuun. Valitettavaa on, että sota syttyi sittenkin Eurooppaan, vain vuosi rauhanpalatsin rakentamisen jälkeen.

Vanhanaikaiset junahytit ja parin tunnin matka Hollannista Belgiaan, joka 1900- luvun alussa oli jo hyvin teollistunut ja vauras valtio. Brysseliä ei jostain syystä 1913- luvun matkaoppaassa arvostettu kovin pitkälle, mutta henkilökohtaisesti olin otettu tiedosta, että Belgialainen suklaa on keksitty jo tuolloin, joten mitäpä muuta matkan syyksi olisi tarvittu? Ja Bryssel näyttää kyllä oikein ihastuttavalta kaupungilta? Tähän sijoittuu siis sarjan viimeisen jakson kuolaamisosuus, kun Michael Portillo lähtee valmistamaan suklaata...
Vanhassa matkaoppaassa suositeltu hotelli Métropol on vielä olemassa ja edelleenkin siellä toimii hissi ja huoneissa on sähkövalot, mutta vähän ihmeissään olivat Michaelin pyytämästä jalkakylvystä, sitä ei ilmeisesti ole enää vuosiin tarjottu tässä hotellissa.

Monsin kaivoskaupungissa tutustutaan taistelun maisemiin.

Viimeiset etapit alkavat olla käsillä ja Michael palaa Ranskaan, jossa katsaus brittiturismiin, rautateihin ja niiden vaikutukseen sodassa, sekä 1900- luvun alun historiaan.

Amiensissa käydään mahtavassa keskiaikaisessa katedraalissa ja viimeinen pysäkki on Compiégnessa, jossa aselepo allekirjoitettiin, yllättäen, junavaunussa. Valitettavasti tätä historiallista vaunua ei enää ole olemassa, mutta hassua, miten rautatiet liittyvät moneen asiaan juuri ennen ensimmäistä maailmansotaa ja sodassa, ja sen jälkeen.

Kiitos Michael Portillo.


Yle.areena.fi/junamatka eurooppaan 5/5

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti